pátek 12. března 2010

Proč Nás Budoucnost Nepotřebuje 3.

Část odpovědí jistě spočívá na našem postoji k novotám – v našem zájmu směrem k bezpodmíněném přijetí a jasné důvěryhodnosti. Už jsme si skoro rutinně zvykly na zprávy průlomů v technologiích 21. století jako - robotika, genetické inženýrství a nanotechnologie – představují různé hrozby, než ty které příšly v minuosti. Konkrétně roboti, sestrojené organismy, a nanoboti se podílí nebezpečnými faktory: mohou se sami duplikovat. Bomba bouchne jen jednou, ale jeden bot se může rozrůst do velkého počtu a rychle se může vymknout kontrole.
Většina mé práce, v mé 25 leté kariéře byli počítačové sítě, kde vysílání a příjmání zpráv vytváří možnost pro nekontrolovanou duplikaci. Zatímco u počítačů a počítačových sítí může být duplikace otrava, v nejhorším případě se zhroutí počítač, nebo celá síť. U takto nekontrolovaně sebe-duplikovaných nových technologií, to může mít značně velký destruktivní účinek na vnější svět.
Každá z těchto technologií nabízí obrovský slib: představa skoro nesmrtelnosti, kterou nám Kurzweil posouvá k jeho vysněným robotům. Genetické inženýrství možná brzy začne léčit, či dokonce bude moci zcela vyléčit většinu nemocí a nanotechnologie a nanolékařství se může vypořádat s více nemocemi ještě v neprojevené fázi. Dohromady, tak může viditelně prodloužit náš průměrný život a zlepšit kvalitu našich životů. Avšak s každou touto technologií, sled malých, samostatných účelných pokroků vede k nárustu velké moci a průvodnímu velkému nebezpečí.
Co bylo jinak ve 20. století? Zajisté zásadní technologie zbraní hromadného ničení – atomové, biologické a chemické zbraně se těšily obrovské síle a nebezpečí. Ale pro výrobu atomových zbraní, byla nutná určitá časová náročnost a vzácné dvě potřeby, to jsou surové materiály a vysoce tajné informace, jak zbraně vyrobit. Biologické a chemické zbraně vyžadovali aktivity v podobné míře.
Technologie 21. století - genetika, nanotechnologie a robotika jsou tak mocné, že vytváří nové třídy možných nehod a případných zneužití. Poprvé je nejvíce nebezpečné, že tyto možnosti nehod a zneužití se mohou dostat k rukám jedinců a malých skupin. Nevyžadují velké vybavení ani vzácné materiály. Samo vědění je možností k jejich použití.
Tak máme možnost ne jen ke zbraním hromadného ničení, ale k vědění hromadného ničení. Tato destruktivnost je obrovsky posílena silou sebe-replikací.
Nemyslím si, že to je přehánění, když řeknu, že jsme na rozmezí k dokonalosti zla. Zlo, které bylo možno šířit pomocí hromadného ničení jen světovými velmocmi, se dostává překvapivě, k hroznému posílení extrémismu jednotlivce.
Nikdy jsem si nemyslel, když se budu věnovat počítačům, že se tváří v tvář setkám s těmito skutečnostmi.
Můj život byl řízen hlubokou potřebou se ptát a nacházet odpovědi. Když mě byli tři roky, tak už jsem četl. Tatínek mě vzal do základní školy, kde jsem si sedl na ředitelův klín a přečetl jsem mu povídku. Začal jsem chodit do školy dříve, později jsem přeskočil i do vyššího ročníku, a utíkal jsem se ke knihám - vždy jsem byl motivován učením. Ptal jsem se mnoho otázek, často jsem dospělé vytáčel.
Jako náctiletý, jsem se velmi zajímal o vědu a technologii. Chtěl jsem se stát radio amatérem, ale neměl jsem dostatek peněz na vybavení. Rádio bylo internetem tehdejší doby, velmi návykové a docela samotářské. Moje maminka mě nechtěla dát peníze, takže jsem byl už i tak nespolečenský. Neměl jsem moc kamarádů, ale byl jsem zaplavený nápady. Na střední škole jsem objevil kouzlo spisovatelů sci-fi. Zvláště si pamatuji knihu od Henleina „ Have Spacsuite – Will Travel „ a Asimova „ Robot “ se třemi zákony robotiky.
Byl jsem okouzlen myšlenkou cestováním vesmírem a chtěl jsem vesmírný dalekohled a chtěl jsem se dívat na hvězdy. Neměl jsem žádné peníze, tak jsem si v knihovně půjčil knihu o tom, jak se dalekohledy staví. Stavěl jsem jej ve svých představách.
Moji rodiče chodili, každý čtvrtek na bowling a my děti jsme zůstávali sami doma. Vždy vysílali originál seriálu autora Gene Roddenberryho Star Trak a tento seriál na mě nechal velký dojem.
Nabyl jsem dojmu, že lidem patří budoucnost ve vesmíru, západní styl myšlení s velkými hrdiny a dobrodružstvími. Roddenberryho vize budoucích století byla založena na silně morálních hodnotách, ztělesněoval sbírku zákonů například Primární Nařízení – nevměšovat se do civilizací méně technologicky pokročilých. To na mě velmi zapůsobilo, ne roboti, ale lidská etika dominovala budoucnosti a já vzal Roddenberryho sen jak za můj vlastní.
Exceloval jsem na střední škole v matematice a když jsem šel na univerzitu v Michiganu jako vysokoškolák, tak jsem si vybral hlavní předměty matematiku. Řešení matematických problémů, byla vzrušující výzva, ale když jsem objevil počítače, našel jsem mnohem něco zajímavějšího. Stroj do kterého jste mohli vložit program, který se pokoušel vyřešit problém, po krátkém čase stroj vydal výsledek. Počítač měl jasno v tom co je dobře a špatně a co je pravda a lež. Byly mé představy správné? Stroj mě mohl odpovědět. To bylo velmi přitažlivé.
Měl jsem veliké štěstí, dostat zaměstnání na prvních super počítačích a objevil jsem moc velkých sálových počítačů, které početně simulovali pokročilé řešení. Když jsem na Berkley vystudoval a obdržel diplom v půlce 70. let, tak jsem zůstával pracovat přes noc a objevoval nové světy uvnitř strojů. Řešil jsem problémy. Programoval jsem to, co šlo se zdálo nepřekonatelné pro programátory.
4) V biografii Michelangela od Irvinga Stone nazvané „ Agony And the Ecstasy“ živě popisuje jak tvoří sochy z kamene. „kouzlo sekání mramoru“ z jeho prosté paměti. V mých nejvíce extatických momentech, software a počítač se chovali obdobně. Jak jsem si to představil, tak jsem věděl, že to je už v tom počítači. Ten jen čekal na provedení. Ponocování byla jen malá cena za to, že jsem mohl svobodně svoje nápady provést do konkrétní formy.
________________________________________
4 Michelangelo napsal ve svých sonetech
Non ha l' ottimo artista alcun concetto
Ch' un marmo solo in sè non circonscriva
Col suo soverchio; e solo a quello arriva
La man che ubbidisce all' intelleto.
přeloženo
Nejlepší umělec nemá žádný nápad jak ukázat
jako hrubý kámen přebývající v nepotřebné schránce
neobsahuje jej, jak tesat kouzlo mramoru
nejlepší co slouží všemut ruce a mozek jest
Stone popisuje proces "Nepracoval nikdy s návrhy, vše bylo tvořeno jen z hlavy, znal své ruce a všechny linie věděl jak udělat, a znal srdcem cit, jak a kde a hluboko tesat. (The Agony and the Ecstasy. Doubleday, 1961: 6, 144.)

1 komentář:

Blogger řekl(a)...

Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

Obchod odkudkoli Váš čas je drahý. Obchodujte na počítači, mobilu a tabletu

227,651,647 - Otevřené obchody na eToro